Projektowanie jednostek pływających lub konstrukcji oceanotechnicznych wymaga szeregu specjalistycznych analiz i symulacji. Nasza oferta to analizy obliczeniowe i badania modelowe statków i konstrukcji offshore. Ich celem jest zapewnienie projektowanym obiektom założonych parametrów eksploatacyjnych oraz bezpiecznej pracy w zmiennych warunkach środowiskowych na morzu.
modelowe badania hydromechaniczne statków i konstrukcji offshore
Nasi specjaliści prowadzą obliczenia numeryczne w zakresie hydro- i aerodynamiki oraz eksperymentalne badania modelowe statków, okrętów wojennych, jachtów, konstrukcji offshore, a także szeregu innych morskich obiektów technicznych.
Badania modelowe statków i konstrukcji morskich pozwalają na:
- prognozowanie zapotrzebowania mocy układu napędowego, właściwości morskich (ruchy na fali, przyśpieszenia, przyrost oporu, itp.) i manewrowych statków, okrętów oraz innych obiektów pływających,
- optymalizację oporową i napędową statków - uzyskanie wymaganej efektywności energetycznej
- analizę i optymalizację pędników śrubowych pod kątem kawitachi, a tym samym redukcję drgań i emisji akustycznej
- prognozę sił w układach kotwicznych
- prognozę wydajności systemów dynamicznego pozycjonowania
modelowe badania hydromechaniczne turbin wiatrowych
Rodzajem obiektów offshore szczególgnie wymagającym z punktu widzenia przygotowania, realizacji i interpretacji wyników badań modelowych są turbiny wiatrowe. Badania takie prowadzone są w Laboratorium Offshore Centrum Techniki Okrętowej S.A.
Są to eksperymentalne badania mające na celu przeanalizowanie oddziaływania środowiska morskiego na konstrukcje wsporcze turbin wiatrowych - zarówno posadowionych na dnie, jak i pływających. Badania prowadzone są na modelach w skali i obejmują:
- dla turbin montowanych na dnie: pomiar reakcji fundamentów dla zadanych warunków falowo-wiatrowych
- dla turbin pływających: pomiar reakcji w cięgnach kotwicznych, ruchu na fali, maksymalnego przemieszczenia.
Do symulacji obciążeń wywołanych falowaniem wykorzystywany jest wywoływacz fal z aktywnym tłumieniem, pozwalający na generowanie fal regularnych oraz fal nieregularnych stanowiących odzwierciedlenie zadanych stanów morza. Obciążenia wiatrowe - w zależności od oczekiwanego wyniku eksperymentu - mogą być symulowane wprost z wykorzystaniem generatora wiatru lub w sposób uproszczony, np. przez zamontowanie w miejsce turbiny wirnika generującego zadany napór.
Podczas badań morskich turbin wiatrowych mierzymy reakcje fundamentów z użyciem dynamometru sześcioskładowego własnej konstrukcji. Ruch rejestrowany jest za pomocą systemu wizyjnego QUALISYS. W przypadku turbin posadowionych na dnie, możliwe jest ponadto odwzorowanie rozkładu masy i sztywności konstrukcji wsporczej, co pozwala na symulowanie wprost dynamicznej odpowiedzi konstrukcji.
Analizy hydroakustyczne w praktyce badawczej Centrum Techniki Okrętowej S.A. koncentrują się na prognozowaniu i pomiarze hałasu generowanego przez pędniki okrętowe. Projekty pędników śrubowych są każdorazowo optymalizowane w celu minimalizacji zjawiska kawitacji, mającego dominujący wpływ na całkowity hałas.
Prognozowanie hałasu realizowane jest na etapie badań modelowych i polega na określeniu sygnatury hydroakustycznej modelu śruby w tunelu kawitacyjnym z wykorzystaniem hydrofonów. Referencyjny pomiar tła akustycznego umożliwia wyizolowanie hałasu pędnika niekawitującego i kawitującego. Wyniki pomiarów i analiz hydroakustycznych ekstrapolowane są do skali rzeczywistej zgodnie z procedurą ITTC.
Minimalizacja hałasu generowanego przez śruby jest bardzo istotna ze względu na komfort (dotyczy to szczególnie statków pasażerskich), wykrywalność (dotyczy okrętów marynarki wojennej) oraz zanieczyszczenie hałasem środowiska morskiego, decydujące o warunkach życia organizmów morskich. Zwłaszcza ostatnie z wymienionych zagadnień nabierać będzie coraz większego znaczenia w związku z rosnącym zagrożeniem ekosystemów morskich, a wymóg zapewnienia minimalnej emisji akustycznej będzie się upowszechniał.
Oprócz analiz hydroakustycznych mających na celu prognozowanie hałasu na etapie projektowania, Centrum Techniki Okrętowej S.A. oferuje badania hałasu emitowanego przez statek w warunkach morskich, stanowiące finalną weryfikację jego charakterystyki hydroakustycznej.
Na rzecz branży stoczniowej świadczymy również usługi takie jak badania palności materiałów, odporności ogniowej konstrukcji, propagacji hałasu, izolacyjności akustycznej, badania udarowe i inne.
Zapraszamy do współpracy!
Zapoznaj się także z ofertą na stronie: www.yachtresearch.eu
/span>lub skontaktuj się z nami: tel. 58 511 63 17, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.